Феодоровская икона в чем помогает. Где находится Феодоровская икона Божией Матери

На Руси многие иконы, имеющие византийское происхождение, получали собственную историю, полную чудес, исторических побед, трагедий. Такова и Феодоровская икона, по типу изображения относящаяся к «Милостивой». Покровительство ее не ограничивается какими-то определенными случаями - это поистине всенародная святыня. К ней прибегают как к защитнице от врагов, покровительнице домашнего очага, в скорбях и затруднениях.


Происхождение

Сам иконографический тип очень древний, автором его считается апостол Лука, один из авторов Евангелических текстов. Но происхождение именно Федоровской иконы довольно трудно определить точно, потому что имеется несколько взаимоисключающих версий. В любом случае, образ тесно связан с князьями из рода Рюриковичей. Первые упоминания иконы в летописях встречаются в 12 в. Вот разные варианты происхождения:

  • Образ был написан по приказу Андрея Боголюбского. Пребывал он в Городецком монастыре, пока тот не сгорел дотла. Сама икона потом явилась в другом месте.
  • Князь Ярослав заказал Феодоровскую икону Божией Матери как подарок на свадьбу.
  • Икона была найдена князем Юрием в старой часовенке, где потом в память об этом был устроен монастырь.

После исчезновения Феодоровская икона была вновь найдена Василием, младшим братом Александра Невского. Жители города видели, как образ пронес по городу святой Федор Стратилат (он к тому времени уже отошел к Богу). Вскоре после этого икона появилась в лесу на дереве перед удивленным князем. Так и получила она свое название - в честь чудесного явления. Достать ее удалось только после молебна, возглавляемого местным архиереем.

Вторая волна почитания Феодоровской иконы Божией Матери началась в 17 в. Закончилась междоусобица, был выбран царь. Именно этой иконой благословляли Михаила Романова. В этот день был установлен и церковный праздник в честь образа. С тех пор он имеет особую связь с царской семьей. Первые списки из Костромы попали в Москву благодаря инокине Марфе (мать царя). Уже в конце 17 в. было написано сказание о чудесах, которые происходили благодаря иконе.

  • На самом деле Федоровская икона является двухсторонней. На обороте написана св. Параскева Пятница. Отсюда, видимо, появилась версия, что образ писался как подарок на свадьбу.

Считается, что икона Божией Матери Феодоровская помогает в устройстве семейной жизни. Люди верили, что благословение на брак перед этим образом обязательно принесет счастье. Многие немецкие аристократки, желая сделать хорошую партию в России, вынуждены были принимать Православие. Чтобы семья была крепкой, принцессы брали себе отчество «Федоровна» - как, например, жена последнего императора. Молились ей и во время тяжелых родов.


Судьба иконы

Долгое время Феодоровская икона продолжала находиться в Костроме. Жители города очень ее почитали, о чем говорило наличие тяжелой золотой ризы: рубины, бриллианты, изумруды украшали оклад, отделанный кольцами из драгоценных металлов. В годы революции все было реквизировано. К счастью, сама икона осталась в храме. Она даже раставрировалась, для чего ее вывезли в Москву.

  • Под окладом лицевая часть древнего образа, датируемого 13 в., практически стерлась от времени. Лучше всего сохранились одеяния святой Параскевы, написанной на обороте.

Поскольку храм Феодоровской иконы был полностью разрушен, ее перенесли в храм св. Иоанна, затем в кафедральный собор г. Костромы. После войны жители города собрали средства на новый оклад, чтобы украсить святыню так, как она того заслуживает. Сегодня образ находится в монастыре св. Анастасии. Чтимый список был подарен Николаю, последнему императору России, хранился в Царском селе. Сейчас он находится там же.


О чем говорит образ

Хотя каким-то чудом икона дошла до наших дней, состояние ее довольно среднее. Лики Богородицы и Христа практически не видны. Композиция очень напоминает «Владимирскую», с той разницей, что левая нога Христа является приоткрытой. Ведь такое иногда случается, когда малыш льнет к матери - именно этот момент показан на иконах типа Елеуса (Умиление).

Феодоровская икона имела очень большое значение для царской семьи, поэтому праздник ее отмечался очень пышно, несмотря на постное время (март). В этот день даже служили Литургию Василия Великого, значит, было разрешено постное масло и вино. Современная Церковь не отличает таким особенным образом этот день, послабление в посте не делается.

Святыня тесно связана с российской историей, но также она считается чудотворной. Дважды полностью были уничтожены огнем храмы, где располагался образ, но однако он оставался цел. Еще одно великое чудо было явлено во время битвы с татарами. Враги, окружившие Кострому, не смогли выдержать сияния, которое стало исходить от лика Матери Божией.

О чем можно просить

Как покровительница невест, Феодоровская икона Божьей Матери поможет найти достойную партию. Относиться к выбору жениха следует очень серьезно - ведь церковный брак - это навсегда. Необходимо усердно молиться о том, чтобы Бог послал достойного человека. Мудрые родители сами беседуют с претендентом на руку дочери. Если у отца есть сомнения, он может назначить испытательный срок. Обижаться молодым на это не следует - настоящее чувство пройдет проверку временем.

Акафист Феодоровской иконе следует читать, если женщина не может зачать ребенка. Конечно, надо посещать врачей, принимать необходимые лекарства - делать все, что во власти самого человека. Остальное возложить на Бога, поменьше нервничать, ведь это отражается и на будущем отце. Господь обязательно пошлет свое благословение тем, кто проявит терпение и настойчивость.

Молитвы должны носить постоянный характер. Это показывает Богу, что человек тверд в своем намерении. Ведь иногда проходит время, он и думать забывает, о чем недавно молился у Феодоровской иконы Божией Матери. В таком случае, возможно, стоит лишь радоваться тому, что желание не исполнилось. Поэтому не следует обижаться или отчаиваться, если кажется, что обращение не услышано. Скорей всего Господь готовит такой вариант, который больше порадует просителя.

Молитва ко Пресвятой Богородице пред иконою Ее «Феодоровская»

О, Пресвятая Владычице Богородице и Приснодево Марие, единая надеждо нам грешным! К Тебе прибегаем и Тебе молим, яко велие имаши дерзновение пред рождшимся от Тебе по плоти Господом Богом и Спасителем нашим Иисусом Христом. Не презри слез наших, не возгнушайся воздыханий наших, не отрини скорби нашея, не посрами упования нашего на Тя, но матерними молении Твоими умоли Господа Бога, да сподобит нас, грешных и недостойных, свободитися от грехов и страстей душевных и телесных, умрети миру и жити Ему Единому по вся дни живота нашего. О, Пресвятая Владычице Богородице, путешествующим спутешествуй и ограждай, и охраняй оныя, избави плененных от пленения, свободи страждущих от бед, утеши сущих в печали, скорбех и напастех, облегчи нищету и всяко злострадание телесное и даруй всем вся потребная к животу, благочестию и жизни временней. Спаси, Владычице, вся страны и грады и сей град, имже сия чудотворная и святая икона Твоя дадеся во утешение и ограждение, избави я от глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных, междоусобныя брани и отврати всякий гнев, на ны праведно движимый. Даруй нам время на покаяние и обращение, избави нас от внезапныя смерти и во время исхода нашего предстани нам, явльшися, Дево Богородице, и избави нас от воздушных мытарств князей века сего, сподоби на страшнем Судищи Христове стати одесную и соделай нас наследники вечных благ, да славим во веки великолепое Имя Сына Твоего и Бога нашего, со Безначальным Его Отцем и Святым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

Акафист Феодоровской иконе

Феодоровская икона божией матери - значение, в чем помогает was last modified: Июль 8th, 2017 by Bogolub

ФЕОДОРОВСКАЯ ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ

Феодоровская икона Божией Матери на протяжении трех веков была покровительницей Царского Дома Романовых, державной Заступницей Российского государства. Именно эта икона олицетворяет собой конец Смутного времени и начало восстановления русского государства после долгих лет унижений и нестроений.

По преданию, Феодоровская икона написана святым евангелистом Лукой и близка по иконографии к Владимирской, но в отличие от последней, левая ножка Младенца Христана иконе обнажена до колена.

Название свое Феодоровская икона получила от великого князя Ярослава Всеволодовича, отца святого Александра Невского, носившего в святом крещении имя Феодор в честь святого Феодора Стратилата. Обретена она была, по преданию, его старшим братом, святым Георгием (Юрием) Всеволодовичем, в ветхой деревянной часовне близ старинного города Городца — позже на том месте был устроен Городецкий Феодоровский монастырь.


Именно этим образом Божией Матери великий князь Ярослав Всеволодович в 1239 году благословил своего сына - благоверного великого князя Александра Невского - на брак с полоцкой княжной Брячиславой. Подтверждением этому является особенность Феодоровской иконы: на ее обратной стороне находится изображение святой мученицы Параскевы, именуемой Пятницей - небесной покровительницы Полоцкого княжеского дома.

С именем Феодоровской иконы также связано одно из значимых в истории нашей страны событий. 21 февраля (по ст. ст.) 1613 года на Земском Соборе в Москве государем всея Руси был избран Михаил Федорович Романов - первый русский царь из боярского рода Романовых. 16-летний юноша был сыном Федора Никитича, (в иночестве Филарета, будущего Патриарха Московского), и Ксении Ивановны (в иночестве Марфы) Романовых. 14 марта 1613 года в Ипатьевский монастырь города Костромы прибыло посольство Земского Собора, чтобы известить Михаила Феодоровича и его мать инокиню Марфу об избрании на престол. Тогда же из Успенского собора Костромы в монастырь крестным ходом была принесена Феодоровская икона. После долгих уговоров послам Земского Собора удалось убедить юного Михаила Романова и его мать принять избрание на престол. Инокиня Марфа благословила своего сына Феодоровской иконой на царство со словами: «Се, Тебе, о Богомати Пречистая Богородица, в Твои Пречистеи руце, Владычице, чадо свое предаю, и якоже хощеши, устроиши ему полезная и всему православному христианству ».

С того времени Феодоровская икона становится одной из главных фамильных святынь российских государей и их семей. С конца XVIII века немецкие принцессы, выходя замуж за русских великих князей и принимая для этого православие по традиции в честь Феодоровской иконы получали себе отчество Фёдоровна. К ним относятся Мария Фёдоровна (жена Павла I), Александра Фёдоровна (жена Николая I), Мария Фёдоровна (жена Александра III), Александра Фёдоровна (жена Николая II) и Елизавета Фёдоровна. Эта традиция восходит еще к XVII веку, когда в честь той же иконы «неблагозвучное» отчество царицы Евдокии Лопухинойбыло поменяно с «Илларионовна» на «Фёдоровна», а при вступлении в брак царя Ивана Алексеевичас Прасковьей Салтыковойей не только изменили отчество, но и переменили имя её отцу с Александра на Фёдора.

Многие члены царской семьи, в том числе все российские императоры, начиная с Николая I, считали своим долгом посетить Кострому - «колыбель дома Романовых» - и поклониться чудотворной Феодоровской иконе Божьей матери. Особое почтение иконы-покровительницы было при царе Николае, молилась перед ней и вся его семья. В Царском селе (1909-1912 годы) на месте, которое выбрал сам монарх, был выстроен в честь святыни Феодоровский Государев собор. На месте гибели святых страстотерпцев, в доме Ипатьева (Екатеринбург), был обнаружен список Феодоровской иконы Богородице, который принадлежал мученице царице Александре Федоровне.

Церковная история сохранила множество чудес обновления икон. Но с Феодоровской иконой Божией Матери свершилось обратное чудо. Незадолго до отречения страстотерпца царя Николая II образ потемнел и стал почти черным.

Празднование в память чудесного обретения иконы известно с XIII векаи носило местный характер. Однако начиная с 1620 года что связывают с возвращением из плена патриарха Филарета, царского отца,этот праздник закрепляетсяза 14 марта и сразу же становится весьма торжественным изначимымв царской семье.

При первых Романовых дата празднования, приходящаяся на дни Великого поста, соблюдалась чётко и переносилась на другие дни лишь в исключительных случая. Празднование иконе отличалось нетипичной для великопостныхбогослужений пышностью и приравнивалоськ празднику Благовещения.Его совершали в Успенском соборе, облачившись в белые ризы, служили всенощное бдение и литургию Иоанна Златоуста. Со второй половины XVIII века праздник стали переносить на ближайшее воскресение, что уже уменьшило его статус. В современном богослужебном уставе празднование иконе совершается по обычному великопостному чину.

Дважды Костромской собор пережил пожар, и оба раза икона оказывалась невредимой. Во время второго пожара жители Костромы могли наблюдать чудесное явление. Когда пламя огня уничтожало храм, лик Богородицы виднелся над пламенем в воздухе. После этих пожаров князь Василий решил построить для иконы Богоматери Феодоровская особый храм - Успенский собор с приделом во имя великомученика Феодора Стратилата. Алтарём он был обращён не на восток, а на север - к месту обретения иконы. Феодоровская икона пребывала в этом соборе до 1929 года.

Подлинная Феодоровская икона Божией Матери, к счастью, не утрачена, что было подтверждено, как это ни удивительно, экспедицией Наркомпроса в 1919 году. Она никогда не покидала церковных стен, перед ней никогда не прекращалась молитва. В новейшей истории Русской Православной Церкви этот случай можно по праву назвать уникальным. В годы гонений на Церковь она, после закрытия и разрушения кафедрального Успенского собора, хранилась сначала в храме свт. Иоанна Златоуста, а затем в соборе Воскресения Христова на Дебре. 18 августа 1991 года икона была перенесена в кафедральный Богоявленско- Анастасиин собор Костромской епархии.


Икона неоднократно украшалась драгоценными окладами. В начале XIX века на средства жителей Костромы для иконы изготовили новый золотой оклад, в который поместили драгоценные камни с прежнего. Позднее для иконы изготовили золотую ризу весом около 10 кг. Она украшала икону до 1922 года, когда риза была реквизирована в рамках кампании по изъятию церковных ценностей. В 1948 году патриарх Алексий I пожелал украсить икону новой драгоценной ризой, достойной духовного величия святыни. Сбор средств занял несколько лет, и весной 1955 года московские мастера изготовили для иконы серебряно-позолоченный оклад. В 2003 году Святейший Патриарх Алексий II преподал благословение на разработку проекта и изготовление точной копии утраченной драгоценной ризы (1891 г.), а Костромская епархия начала сбор пожертвований.

В 1869 г. в храм святителя Николая в Кленниках московская почетная гражданка Анна Васильевна Левина пожертвовала список с древней костромской иконы Феодоровской Божией Матери. Св. праведный Алексий(Мечев) очень этот образ чтил, имел обыкновение каждую среду после вечерни совершать перед ним молебен с чтением канона. Однажды в преддверии событий 1917 г. во время служения такого молебна из глаз Царицы Небесной покатились слезы. Св. прав. Алексий был этим потрясен.

Преподобный Амвросий Оптинский благословлял прибегать к молитве перед Феодоровской иконой Пресвятой Богородицы женщинам, ожидающим ребенка. И ныне женщины, носящие дитя во чреве, молятся перед этим образом Божией Матери, просят Ее помощи в благополучном разрешении от бремени, а девицы молятся о счастье в брак е.

Молитва ко Пресвятой Богородице пред иконою Ее «Феодоровская»:
О, Пресвятая Владычице Богородице и Приснодево Марие, единая надеждо нам грешным! К Тебе прибегаем и Тебе молим, яко велие имаши дерзновение пред рождшимся от Тебе по плоти Господом Богом и Спасителем нашим Иисусом Христом. Не презри слез наших, не возгнушайся воздыханий наших, не отрини скорби нашея, не посрами упования нашего на Тя, но матерними молении Твоими умоли Господа Бога, да сподобит нас, грешных и недостойных, свободитися от грехов и страстей душевных и телесных, умрети миру и жити Ему Единому по вся дни живота нашего. О, Пресвятая Владычице Богородице, путешествующим спутешествуй и ограждай, и охраняй оныя, избави плененных от пленения, свободи страждущих от бед, утеши сущих в печали, скорбех и напастех, облегчи нищету и всяко злострадание телесное и даруй всем вся потребная к животу, благочестию и жизни временней. Спаси, Владычице, вся страны и грады и сей град, имже сия чудотворная и святая икона Твоя дадеся во утешение и ограждение, избави я от глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных, междоусобныя брани и отврати всякий гнев, на ны праведно движимый. Даруй нам время на покаяние и обращение, избави нас от внезапныя смерти и во время исхода нашего предстани нам, явльшися, Дево Богородице, и избави нас от воздушных мытарств князей века сего, сподоби на страшнем Судищи Христове стати одесную и соделай нас наследники вечных благ, да славим во веки великолепое Имя Сына Твоего и Бога нашего, со Безначальным Его Отцем и Святым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне, и присно, и во веки веков. А минь.

Тропарь, глас4:
Пришествием честныя Твоея иконы, Богоотроковице, обрадованный днесь богохранимый град Кострома, якоже древний Израиль к Кивоту Завета, притекает ко изображению лица Твоего и воплотившагося от Тебе Бога нашего, да Твоим Матерним к Нему предстательством присно ходатайствуеши всем под сень крова Твоего прибегающим мир и велию милость.

Кондак, глас8:
Благодарственная приносяще Ти раби Твои, Богородительнице, о всех, имиже благодеяла еси граду нашему, из глубины души взываем к Тебе, и милися деем: не престани, Владычице, Матерними к Сыну Твоему и Богу нашему молитвами подавати вся благая и спасительная всем верою и любовию вопиющим Ти: Радуйся, Дево, христиан похвало.

______________________________________________

Описание иконы Богоматери Феодоровская:


По преданию, Феодоровская икона Божией Матери написана святым евангелистом Лукой. Кем и когда она принесена в Россию – неизвестно, но уже в XII веке икона находилась в часовне недалеко от города Городца и считалась чудотворною. В 1164 году псковским князем Георгием Всеволодовичем на месте часовни был устроен монастырь, названный Городецким. В нашествие Батыя обитель сгорела. Все думали, что в огне погибла и икона.

В 1239 году, 16 августа, в день праздника Нерукотворенного Образа Господа Иисуса Христа костромской князь Василий Юрьевич во время охоты увидел на сосне икону. Когда он попытался взять её в руки, икона поднялась в воздух. Поражённый этим чудом, князь пригласил духовенство и народ. После всеобщей молитвы икону сняли с дерева и отнесли в главный собор Костромы.

А накануне жители города видели, как по городу с иконой в руках прошёл какой-то воин в богатой одежде, очень схожий со святым великомучеником Феодором Стратилатом, в честь которого в Костроме был построен собор. Поэтому явленную икону Божьей Матери и назвали Феодоровской.

Среди людей, пришедших поклониться обретенной иконе Богородицы Феодоровская, были и люди из опустошённого татарами Городца, которые тотчас признали, что обретенная икона и есть та, которая несколько лет стояла в городецкой часовне.

С Феодоровской иконой Божией Матери связано избрание на царство Михаила Феодоровича Романова в 1613 году. Костромское духовенство с Феодоровским образом вышло встречать московское посольство, шедшее просить молодого Михаила Романова на царство, и все вместе они отправились в Ипатьевский монастырь, где юный Михаил жил с матерью – старицей Марфой. Старица вручила сына покровительству Божией Матери перед Феодоровской Её иконой.

С тех пор Феодоровская икона Пресвятой Богородицы стала особо почитаться императорским Домом Романовых, а все иностранные принцессы, которых брали в жёны русские императоры и великие князья, получали после крещения отчество Феодоровна.

Дважды Костромской собор пережил пожар, и оба раза икона оказывалась невредимой. После этих пожаров князь Василий решил построить для иконы Богоматери Феодоровская особый храм – Успенский собор с приделом во имя великомученика Феодора Стратилата. Алтарём он был обращён не на восток, а на север – к месту обретения иконы. Феодоровская икона пребывала в этом соборе, ставшем в 1835 году кафедральным, до 1929 года. После всевозможных перемещений из храма в храм, связанных с «историческими изменениями» в стране, 18 августа 1991 года икона была перенесена в кафедральный Богоявленский собор Костромской епархии, где и пребывает до настоящего времени.

________________________________________________________

Молитвы к Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Феодоровская»

Молитва первая перед иконой Божьей матери Феодоровская

О, Пресвятая Владычице Богородице и Приснодево, Марие, единая надеждо нам грешным! К Тебе прибегаем и Тебе молим, яко велие имаши дерз­новение пред рождшимся от Тебе по плоти Господем Богом и Спасителем нашим Иисусом Хрис­том. Не презри слез наших, не возгнушайся воздыханий наших, не отрини скорби нашея, не посрами упования нашего на Тя, но Матерними молении Твоими умоли Господа Бога, да сподо­бит нас грешных и недостойных свободитися от грехов и страстей душевных и телесных, умрети миру и жити Ему единому по вся дни живота нашего. О Пресвятая Владычице Богородице, путешествующим спутешествуй и ограждай и охраняй оныя, избави плененных от пленения, свободи страждущих от бед, утеши сущих в пе­чали, скорбех и напастех, облегчи нищету и всяко злострадание телесное, и даруй всем вся потребная к животу, благочестию и жизни вре­менней. Спаси, Владычице, вся страны и грады и сию страну и сей град, имже сия чудотворная и святая икона Твоя дадеся во утешение и ограж­дение, избави я от глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных, междоусобныя брани, и отврати всякий гнев на ны праведно движимый. Даруй нам время на покаяние и обращение, избави нас от внезапныя смерти, и во время исхода нашего предстани нам явлъшися, Дево Богородице, и избави нас от воздушных мытарств, князей века сего, сподоби на Страшнем Судищи Христовем стати одесную, и соделай нас наследники вечных благ, да сла­вим вовеки великолепое имя Сына Твоего и Бога нашего со Безначальным Его Отцем и Святым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая перед иконой Богородицы Феодоровская

О Премилосердая Госпоже, Царице Богородице, приими смиренное моление наше, и не отрини нас, Заступление и Прибежище наше, и не возгнушайся нас, недостойных, но яко Милосердая, не престани молящи, Егоже родила еси, да да­рует нам прощение многих согрешений наших, да спасет нас имиже весть судьбами. Помилуй нас, Владычице, помилуй нас, несть бо нам спасения от дел. Темже верно вопием Ти: помилуй рабы Твоя, и неплодное сердце наше покажи плодонос­но благих дел. Призри на нас недостойных. Ты бо упование и покров наш, жизнь и свет сердцу нашему. Яко Невечерний Свет от чрева Твоего воздвигшая, озари душу нашу, Чистая, и отжени всяку мглу сердца нашего. Даруй нам умиление, покаяние и сокрушение сердечное. Сподоби нас по вся дни живота нашего творити волю Сына Твоего и Бога нашего и во всем благоугождати Ему единому. О Богомати, не престани молящи Рождшагося от Тебе за вся притекающия с верою к сему чудотворному образу Твоему и подавай им скорую помощь и утешение в скорбех, и напастех, и злостраданиих, избави их от клеветы и злобы человеческия, от враг видимых и невидимых, и всякия нужды и печали. Спаси отечество наше, град сей и вся грады и страны от всяких бед и нужд, и сотвори милостива нам быти Бога наше­го, отврати всякий гнев Его на ны движимый и избави ны от належащаго и праведнаго Его прещения. О Боголюбивая Владычице, Ангелов украшение, мучеников славо и всех святых ра-досте, с ними моли Господа, да сподобит нас в покаянии скончати живота нашего течение. В смерти же час, Пресвятая Дево, избави нас от власти бесовския и осуждения, и ответа, и страшнаго испытания, и мытарств горьких, и огня вечнаго, да, сподобльшеся славнаго Царствия

Божия, величаем Тя и славим воплощшагося от Тебе Христа Бога нашего, Емуже слава со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва третья перед иконой Богоматери Феодоровская

К кому воззову, Владычице; к кому прибегну в печали моей; к кому при­внесу слезы и воздыхания моя, аще не к Тебе, Царице Небесе и земли. Кто исторгнет мя из тины грехов и безза­коний, аще не Ты, о Мати Живота, Заступнице и Прибежище рода человеческаго. Услыши стенание мое, утеши мя и помилуй в горести моей, защити в бедах и напастех, избави от озлоб­лении и скорбей и всяких недугов и болезней, от враг видимых и неви­димых, умири вражду стужающих мне, да избавлен буду от клеветы и злобы человеческим; такождь от своея ми плоти гнусных обычаев свободи мя. Укрый мя под сению милости Твоя, да обрящу покой и радость и от грехов очищение. Твоему Матернему заступлению себе вручаю: буди мне Мати и Надежда, Покров и Помощь и Заступление, радость и утешение и скорая во всем Помощница. О, чудная Владычице! Всяк притекаяй к Тебе, без Твоея всесильныя помощи не отходит: сего ради и аз недостойный к Тебе прибегаю, да из­бавлен буду от внезапныя и лютыя смерти, скрежета зубнаго и вечнаго мучения. Небесное же Царствие получити сподоблюся и Тебе во умилении сердца реку: радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усердная, во веки веков. Аминь.

Тропарь Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Феодоровская»

Тропарь, глас 4

Присшествием честныя твоея ико­ны, Богоотроковице, обрадованный днесь Богохранимый град Кострома, якоже древний Израиль к кивоту за­вета, притекает к изображению лица Твоего и воплотившагося от Тебе Бога нашего, да Твоим матерним к Нему предстательством присно ходатайствуеши всем, под сень крова Тво­его прибегающим, мир и велию милость.

Тропарь, глас 4

Днесь светло красуется преименитый град Кострома и вся Русская страна, созывающи к веселию вся боголюбивыя народы христианския, на преславное торжество Божия Матере, пришествия ради чудотворна-го Ея и многоцелебнаго образа, днесь бо явися нам пресветлое великое солнце, приидите, вси Богоизбраннии людие, новый Израиль, ко источнику цельбоносному, источает бо нам неоскудныя милости Пресвятая Бо­городица и избавляет вся грады и стра­ны христианския невредимы от всех на­вет вражиих. Но, о Всемилостивая Гос­поже, Дево Богородице, Владычице, спаси страну нашу, и архиереи, и вся лю­ди Твоего достояния от всех бед по велицей Твоей милости, да зовем Ти: ра­дуйся, Дево, Христианом похвало.

____________________________________________________

Акафист Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Феодоровская»

Кондак 1

Взбранней Воеводе, Пренепорочней Деве Богородице, Заступнице нашей и предстательству христиан непостыдному, явлением чудныя иконы Своея радование подавшей земле Российстей и вся верныя чада Церкве просветившей, благодарение усердно приносим Ти, Богородице, и припадающе пречудному образу Твоему умильно глаголем: спаси, Госпоже, и помилуй рабы Твоя зовущия: радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усердная.

Икос 1

Ангел Гавриил от Бога послан бысть во град Назарет ко Пречистей Деве Марии, и вшед к Ней рече: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою, благословенна Ты в женах. Ангельскому гласу подражающе, и мы, грешнии, радости благодаре­ния в сердцы своем исполнени, пред явленным образом Твоим благохваления наша возносити к Тебе дерзаем, Пресвятая Богородице. Радуйся, отрасле от корене Давидова благословенная; радуйся, обетом родителей в жертву Богу прине­сенная. Радуйся, святых праведных Иоакима и Анны Дщи Богоданная; радуйся, триех лет во храм Божий введенная и тамо воспитанная. Ра­дуйся, тамо смирением и чистотою всех удивив­шая; радуйся, тамо Ангельския беседы сподобльшаяся. Радуйся, Дево, о зачатии Бога Слова благовестие во смирении приемщая; радуйся, избранная Отроковице, к зачатию Бога Слова силою свыше осененная. Радуйся, тайну воплощения Сына Божия, от веков в Бозе сокровенную, открывшая; радуйся, Агнице, рождшая Агнца Христа, вземшаго грехи мира. Радуйся, Тобою бо избавляемся мук адовых; радуйся, Тобою бо спо­добляемся Вечныя Жизни. Радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усерд­ная.

Кондак 2

Видя икону Твою, Пресвятая Дево, на древе стоящу, князь благочестивый костромский ужа­сом многим содрогашеся недоумея, что бысть видение сие. Хотящу же ему прияти ю и от сего свыше удержану ему бывшу, не можаше: уведев, яко чудно есть иконы тоя явление, воззва к Богу Аллилуиа.

Икос 2

Разумом желая разумети князь благочестивый пришествие пречудного Твоего образа во град Кострому, Богородице, душею радования пре­исполненною себе предаде водительству Божию, и преклонь колена, со страхом вопияше Тебе: Радуйся, Дево, явльшая образ Свой чудно; радуй­ся, Благословенная, в явлении образа Своего милосердие нам являющая. Радуйся, о всех чтущих Сына Твоего промышляющая; радуйся, всем просящим у Тебе дары, в меру веры, ко спасению подающая. Радуйся, путь истины заблуждшим показующая; радуйся, к Горнему миру чудесы твоими ум наш возводящая. Радуйся, смущения помышлений сумнительных удаляющая; радуй­ся, славящих Тя всегда прославляющая. Радуй­ся, чистотою Твоею чистоте нас научающая; Ра­дуйся, чистотою Твоею нечистоту нашу обличаю­щая. Радуйся, моления наша приемлющая; радуйся, рыданий и слез неотметающая. Радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усердная.

Кондак 3

Силу Божию благочестивый князь познав в вос­хождении образа чуднаго Твоего, Богомати, в явлении же видев милосердие Твое ко всем, спасение хотящим получити, рече: Аллилуиа.

Икос 3

Имев помысл стяжати даруемое Небесное сокровище, Лик Твой светлый, Богомати, второе простре державный руку к образу низшедшему: узрев же паки его восхождение, скоро пойде во град и победа о бывших ему Освященному Собору, да пришедше и видяще иконы Твоея явление возопиют с ним вернии: Радуйся, Царице Небесе и земли; радуйся, Престоле Царя царствующих. Радуйся, Прене-порочная Дево; радуйся. Мати Непреступнаго Света. Радуйся, Честнейшая Херувим; радуйся, Славнейшая без сравнения Серафим. Радуйся, Небесными Силами величаемая; радуйся, от всех земно-родных ублажаемая. Радуйся, неизреченное веселие Ангелов; радуйся венче царственный всех пророков и апостолов. Радуйся, православия Христовы Церкве ограждение; радуйся, всех суемудрых учений и ересей низложение. Радуйся, Мати Божия, Пред­стательнице и Заступнице наша усердная.

Кондак 4

Бурю внутрь имея помышлений недоуменных, Освященный Собор со псалмы и песньми духов­ными абие притече видети образ Твой Неискусобрачная. Узрев же его на древе дивно стояща и благолепно красотою сияюща, рече: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаша людие честныя иконы Твоея, Богоотроковице, пришест-вие, и ко оной текше покланяхуся, аки Самей Тебе сущей, и со умилением и слезами вопияху к Тебе: радуйся, Дево, благо­словенная. в женах, во чреве Твоем Носителя всяческих носившая; радуйся, рождением Сына Твоего спасение миру всему явльшая. Радуйся, человеки с Богом соединившая; радуйся, Превышшая Небес, избавльшая нас от клятвы. Ра­дуйся, нас к Вечней Жизни руководящая; радуйся, Владычице мира. Радуйся, Божие к смерт­ным благоволение; радуйся, смертных к Богу дерзновение. Радуйся, благих во благости соблюдающая; радуйся, лукавых на путь благий обращающая. Радуйся, под сень крова Твоего прибегающих милующая; радуйся, уповающим на Тя вся потребная к животу и благочестию дарующая. Радуйся, Мати Божия, Предстатель­нице и Заступнице наша усердная.

Кондак 5

Яко Боготечную звезду узреша людие икону Твою, Безневестная Дево, и яко многосветлый светильник поставиша ю во святем соборнем храме, радующеся и вопиюще Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше жителие града Городца образ Твой, Владычице, во храме града Костромы стоящий, и на руку Твоею держима Богомладенца Иисуса, скорбию одержими беша: зане отшествие его бысть из града их. Мы же, обрадовани благово­лением Твоим ко граду нашему, приносим Ти дары, и с любовию лобызающе Твой святый об­раз, вопием Ти: Радуйся, Звездо, Солнце Правды нам явльшая; радуйся, возлюбившая сию страну. Радуйся, обретение Тебе ищущих; радуйся, радостию неизреченною верных сердца исполняющая. Радуйся, сокровище благодати неистощимое; ра­дуйся, милости приснотекущий источниче. Радуйся, от тяжких бед спасающая; радуйся, от смерто-носныя язвы избавляющая. Радуйся, всего мира Ходатаице; радуйся, всех недугующих Целительнице. Радуйся, красото несравненная; ра-дуйся, доброто несказанная. Радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усерд­ная.

Кондак 6

Проповедницы богоноснии быша видевшии об­раз Твой, Богородице. Возвращся бо кийждо во страну свою, возвещаше о пришествии его и чудесех от него бываемых, воспевая Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявша благодать от чуднаго образа Твоего, Чистая, веру немощствующих утверди, верньгх же возвесели сердца любовию. Сего ради радующеся вопием Ти: Радуйся, Пресвятая Дево, светом Небесныя истины нас озаряющая; радуйся, мглу греховную от нас отгоняющая. Радуй­ся, чудесы Твоими к Боговедению нас приводящая; радуйся, всех кающихся грешник ко благочестию подвизающая. Радуйся, всех при­текающих к Тебе крепкое заступление; радуйся, немощствующих умом утверждение. Радуйся, из­немогающих в вере возставляющая; радуйся, ти­хое пристанище в море житейстем обуреваемым. Радуйся, злыя советы сынов погибельных откры­вающая; радуйся, вознесенную гордыню врагов отечества нашего смиряющая. Радуйся, право­славных царей Державо; радуйся, всех христиан Похвало. Радуйся, Мати Божия, Предстатель­нице и Заступнице наша усердная.

Кондак 7

Хотя прославити Сын Твой, Богородице, святую икону Твою во граде Костроме, повеле ю в день Успения Твоего святому великомученику Феодору Стратилату носити по граду сему, да вси видяще чудо сие благодарным сердцем возопиют Ему: Аллилуиа.

Икос 7

Чудо новое яви нам Господь мольбами Твоими, Богородице, егда сгоревшу храму, в немже бе поставлен святый образ Твой, сохрани его

в пепле невредима от огня, и тако мневших сгоревша его печаль в радость преложи. Мы же, чудо сие ведяще, воспеваем Ти таковая: Радуйся, Купино Неопалимая; радуйся, огненный Столпе, сущия во тьме наставляяй. Радуйся, Животе, Духом позлащенный, невместимаго Бога вмес­тивший; радуйся, кадильнице златая, яко фимиам благоуханный, молитвы Твоя за ны к Богу Сыну присно возносящая. Радуйся, Жезле Ааронов к явлению в мир Сына Твоего прозябший; радуйся, Руно Гедеоново, благодатию Божиею во спасение наше орошенное. Радуйся, Горо несекомая, от Неяже отсечеся краеугольный Камень Христос; радуйся, Храме одушевленный, в немже вселися Божество телесне. Радуйся, девства охранение; радуйся, супружества благословение. Радуйся, паче всех Господа возлюбившая; радуйся, паче всех от Него превознесенная. Радуйся, Мати Божия„ Предстательнице и Заступнице наша усердная.

Кондак 8

Странное чудо видевше, на воздусе икону Бого­матери стоящу, аки руками Ангельскими держиму, егда второе сгоре храм, в немже стоявше явленная сия икона, отвержемся, людие, мира сего, ум на Небеса преложше: сего бо ради и дадеся нам чудная икона Богородицы, да взирающе на ню горняя мудрствуем, а не земная, вопи­юще к Богу: Аллилуиа.

Икос 8

В Вышних пребывающи Селениих, и нижних не разлучилася еси, Богородице, чудесы Твоими всех просвещающи приходящих к Тебе верою: сего ради и слышиши от нас сия: Радуйся, Мати Христа Бога нашего, на Небеси пребывающая; радуйся, на земли нас не оставляющая. Радуйся, ради величества Твоего на Небеси Ангелы окру­женная; радуйся, ради славы Твоея на земли от человек прославляемая. Радуйся, Тебе бо служат вся Небесныя Силы; радуйся, Тебе бо, по Бозе, хваление возносят Херувими и Серафими. Ра­дуйся, лице Божие выну на Небеси созерцающая; радуйся, пред престолом Сына Твоего Матерния руце Твои за ны молящися простирающая. Ра­дуйся, нас сущих на земли от всякаго зла омо­фором Твоим покрывающая; радуйся, верных от всяких душепагубных дел удаляющая. Радуйся, рождением Сына Божия двери Царства Христова нам отверзшая; радуйся, надеждою прияти небесных благ верных души услаждающая. Радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усердная.

Кондак 9

Всякое естество Ангельское превозносит Тя, Дево, великия ради любве Твоея к роду христиан­скому: незрима бо и неприступна, яко Мати Бога от земли к Небеси возшедшая, Пречистым Твоим образом зриму и приступну Себе являеши всем воспевающим Сыну Твоему: Аллилуиа.

Икос 9

Ветия многовещанныя, яко рыбы безгласны зрим о Тебе, Богородице: недоумевают бо глаголати о славных чудесех, от явления Твоея иконы бываемых. Мы же онем дивящеся благодарно вопием Ти: Радуйся, слепых прозрение; радуйся, хромых хождение. Радуйся, от темных и лукавых духов исцеляющая; радуйся, лучами от Твоего Пречис­того образа изшедшими врагов земли нашея отгнавшая. Радуйся, больным видение Твое даро­вавшая; радуйся, молящимся явленней иконе Твоей исцеление подающая. Радуйся, расслаб­ленных от одра болезни воздвигающая; радуйся, немым разрешающая уста. Радуйся, от плена вражия возвращающая; радуйся, лютыя плоти страсти утоляющая. Радуйся, души верных не­изреченным милосердием Твоим умиляющая; ра­дуйся, неизглаголанным Твоим человеколюбием унывающих ободряющая. Радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усердная.

Кондак 10

Соблюсти хотящи в чистоте домостроительство Церкве Право-славный, Чистая, и утвердити скипетр державы Российские чудною иконою твоею вложила еси в сердце благовернаго государя Михаила Феодоровича прияти венец царский земли Российския, да вси видящии видят, яко Вышний владеет царством, и емуже хощет дает е, и возопиют Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси необоримая, Богородице Дево, всем к Тебе прибегающим: никтоже бо притекайя к Тебе тощь отходит. Сего ради ущедряеми милостию Твоею, во умилении души возглашаем Тебе: Ра­дуйся, твердая стено, от враг видимых и невиди­мых охраняющая; радуйся, крепкая защите упование на тя возложившим. Радуйся, познания истины чистое зерцало; радуйся, сохранения ве­ры крепкое забрало. Радуйся, грады и страны христианския предстательством Твоим от врагов спасающая; радуйся, царем благоверным поборающая. Радуйся, мир в градех селящая; ра­дуйся, благонравным благопоспешающая. Радуй­ся, силою молитв Твоих злыя помыслы в ничтоже обращающая; радуйся, силы врагов ближняго сокрушающая. Радуйся, юности наставление; радуйся, старости поддержание. Радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усерд­ная.

Кондак 11

Пение всякое побеждается спростретися тща­щееся множеству мно-гих щедрот Твоих: равночисленныя бо песку морскому песни аще приносим Ти, Богородице Дево, ничтоже со­вершаем достойно, яже даровала еси нам вопию­щим к Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемную свещу, древле явльшуюся, зрим во святей иконе Твоей, Богородице Дево, егда град наш защитила еси от разорения врагов земли нашея лучами, от святая твоея иконы исходящими. Сего ради с верою припадающе к ней и с любовию лобызающе ю, вопием Ти: Радуйся, Мати, Превечнаго Света Христа, учением Его души просвещающая; радуйся, благодатию Божиею неверующих к вере в Бога приводящая. Радуйся, путешествующим спутешествующая; ра-дуйся, нуждно плавающих Кормчая. Радуйся, от всякия скорби, гнева и нужды спасающая; ра­дуйся, от глада, губительства, труса и огня со­храняющая. Радуйся, избавляющая от инопле­менных; радуйся, охра-няющая от междоусобныя брани. Радуйся, в святей иконе Твоей яко солнце в костромских пределах возсиявшая; радуйся, зде отрасль царственную возвеличившая. Радуй­ся, Тобою бо утверждаются царства; радуйся, Тобою бо венчаются царие. Радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усердная.

Кондак 12

Благодать приявшая от Бога Сына Твоего, Дево Богородице, и ту древле излиявшая на всех при­бегающих к образу Твоему, не лиши ныне и нас богатыя Твоея милости, даруй нам покаяние о гресех, да чистым сердцем и устны взываем к возлюбленному Сыну Твоему и Богу нашему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Твоя милости и чудеса, хвалим Тя вси, Богородице, и яко древлий Израиль к Кивоту Завета притекаем ко образу лица Твоего, и из глубины души вопием: воздвигни руце Твоя к Сыну Твоему, да подаст нам вся благая и спаси­тельная с верою и любовию вопиющим Ти: Радуй­ся, утешение наше в скорбех; радуйся, утоление печалей наших. Радуйся, радосте наша бесконеч­ная; радуйся, светлосте и отрадо сердечная. Радуйся, надеждо наша крепкая; радуйся, сирым приятелище. Радуйся, странным прибежище; ра­дуйся, обидимым покровительнице. Радуйся, оклеветаемых оправдание; радуйся, благих аащищение. Радуйся, тела моего врачевание; радуйся, души моея спасение. Радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усердная.

Кондак 13

О Премилосердая Заступнице наша, великия ради милости Твоея даровавшая отечеству и граду нашему чудотворную икону Твою во освящение, утешение и ограждение наше, нынеш­нее приемши славословие, от всякаго злаго обстояния избави рабы Твоя. Скипетр благовернаго императора нашего утверди, даруй ему здра­вие и спасение, на враги победу и одоление, и всех нас вечных мук свободи, устнами, душею же и сердцем вопиющих: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

____________________________________________

Также читайте у нас на сайте:

Первое Православное радио в ФМ диапозоне!

Можете слушать в автомобиле, на даче, везде где у вас нет доступа к Православной литературе или другим материалам.

История иконы Пресвятой Богоматери Феодоровская связана со многими важными для страны событиями, она считалась заступницей рода Романовых и сегодня почитается как святыня. Много веков этот чудотворный образ спасает людей и помогает обрести семейное счастье.

Обретение образа

Существует несколько версий происхождения иконы. Первые упоминания образа встречаются еще в летописях XII века. Однако до XIII века его история точно неизвестна.

По одной из версий, икона была написана еще по приказу Андрея Боголюбского (XII век), когда тот пребывал близ Костромы. По другой версии, икона была обретена старшим братом Александра Невского Юрием. Князь случайно нашел ее в 1238 году в деревянной часовенке недалеко от Городца, позже на этом месте появился монастырь. Здесь и хранился святой образ.

После пожара 1239 года, который уничтожил многие строения города и сам храм, лик был утерян. Найден он намного позже младшим братом Александра Невского Василием Костромским. Во время охоты князь случайно увидел на дереве икону, а когда попытался ее снять, та поднялась в воздух. В это же время жители Костромы видели, как по улицам какой-то воин нес икону. По заверениям многих очевидцев, это был сам великомученик, христианский святой Феодор Стратилат. После возвращения в город князь Василий тут же рассказал о случившемся священникам, которые после проведенного молебна сняли икону с дерева и перенесли в костромской храм. А на месте второго обретения Феодоровской иконы был возведен Спасо-Запрудниковский мужской монастырь.

История образа в XIII веке

XIII век – время, когда икона Пресвятой Богородицы Феодоровская очень почиталась русским народом. Свое название она получила в честь князя Ярослава-Феодора (Феодор – имя в крещении, дань святому Феодору Стратилату), отца Александра Невского. По преданию, именно этим образом князь благословил в день венчания молодоженов, Александра и его супругу. Это событие породило еще одну версию возникновения иконы – некоторые историки считают, что Ярослав заказал ее написание как подарок к свадьбе сына.

После венчания Александр Невский не расставался с чудотворной иконой и везде возил ее с собой, она стала его мо­лен­ным об­ра­зом. Считается, что именно ее сила помогала князю в его правлении, поддерживала при битвах и уберегала от бед.

После смерти князя в 1263 го­ду (умер Невский при монастыре, возведенном его отцом) святыня перешла к младшему брату Василию. Именно с ним связано одно из знаменитых чудес, которые явила чудотворная икона. 1272 го­д стал особенно тяжелым – постоянные набеги татар опустошали русские земли. По примеру своего деда Ан­дрея Бо­го­люб­ско­го, который во все свои битвы брал чудотворный образ Вла­ди­мир­ской Бо­жи­ей Ма­те­ри, Василий выступил на защиту Костромы с Феодоровской иконой. Как только войска приблизились друг к другу, от образа начали исходить яркие сильные лучи. Они испепеляли и ослепляли врагов, так князь с Божьей помощью смог победить татар.

XIII век явил и другие чудеса святого образа. Дважды горел Костромской собор, и дважды икона оставалась невредимой. Не были обожжены даже края досок, а все краски не потеряли яркости. Более того, Феодоровская икона многие столетия оставалась чистым ликом, не подвластным времени. Потемнел образ намного позже, уже в нач. ХХ века, незадолго до отречения царя Николая II.

История иконы: XVII век – наши дни

После XIII века икона хранилась при Костромском соборе и на некоторое время была почти забыта. Вторая волна почитания образа пришлась на XVII век, когда на российский престол взошел первый представитель рода Романовых – Михаил Федорович Романов. Случилось это 14 марта 1613 года. Тогда в Ипатьевский костромской монастырь прибыли послы Земского Собора с извещением об избрании Михаила на престол.

Род Романовых был тесно связан с церковной жизнью – отцом Михаила был будущий на то время Патриарх Московский, а мать служила монастырю и прославилась как инокиня Марфа. Именно она благословила сына на достойное царствование Феодоровской иконой. С тех пор и до ХХ века образ считался фамильной святыней дома Романовых. С ее чудотворной силой также связывают окончание Смутного времени на Руси.

14 марта стало всероссийским праздником почитания образа Богоматери Феодоровской, слава об иконе снова пошла по всей стране. К XVII веку относятся и многочисленные списки образа, некоторые из них были сделаны самой инокиней Марфой.

Феодоровская Божья Матерь настолько почиталась, что даже существовал канон, по которому при венчании русских князей с немецкими принцессами принявшие православие невесты брали себе отчество Федоровна. Так известными на Руси стали Александра Федоровна (жена Николая I), Мария Федоровна (жена Александра III, мать Николая II), Александра Федоровна (жена Николая II) и другие представительницы царского рода.

С XVII века установилась традиция, по которой члены знатных семей обязательно посещали колыбель дома Романовых – Кострому. Нужно сказать, что Феодоровская икона никогда не покидала город, оригинал всегда оставался здесь. В Москве хранился один из наиболее почитаемых списков, написанный инокиней Марфой, пред которым и молились Романовы.

Вплоть до ХХ века икона была одним из самых почитаемых образов русского православия. Торжественные празднования в ее часть воспринимались как церковный канон и всегда проводились с большим размахом. С приходом советской власти и уничтожением царского рода Романовых о святом образе забыли. Однако в отличие от многих других православных святынь, которые были бесследно утеряны в эти годы, Феодоровская икона сохранилась. Сегодня оригинал образа находится при костромском Богоявленско-Анастасиином кафедральном соборе. Сюда он был перенесен 17 августа 1991 года.

Сейчас установлено два праздника в честь Феодоровской Божьей Матери – 29 августа отмечается Явление святого образа, а 27 марта является днем памяти об избрании Михаила Романова на царство.

Описание образа

Иконографический канон Феодоровской Богородицы считается одним из самых древних и распространенных. По преданию, его создал еще евангелист Лука. Умиление (или Елеуса, Милостивая) – тип изображения, на котором Богородица держит на руках Иисуса Христа, а он нежно прижимается лицом к ее щеке.

Характерная особенность именно Феодоровского образа, которая повторяется на всех его списках – Богомладенец изображается в полный рост, а на его левой ножке чуть приподнялась туника, поэтому колено обнажено.

Икона уникальная еще и тем, что это один из немногих двухсторонних образов. На обратной стороне оригинала изображена святая мученица Параскева (Пятница), являющаяся покровительницей свадеб и невест. По мнению историков, этот лик был дописан на иконе перед знаменательным событием – венчанием Александра Невского.

Сегодня оригинал существенно пострадал от времени. Православные верят, что потемнения красок и потертости начали проявляться лишь в ХХ веке, незадолго до окончания правления дома Романовых.

Икона находится в окладе, который сейчас снимают достаточно редко. Нужно сказать, что этот образ за время своего существования украшался очень богатыми ризами. Так, еще в нач. XIX века жители Костромы пожертвовали на ее создание золото и драгоценные камни. Общий вес ризы составлял тогда 10 кг. Сейчас он утерян – в 1922 году его изъяла новая власть.

Начиная с XVII века, когда появилось множество списков образа, иконографический канон написания Феодоровской иконы немного меняется. Вместе со святым ликом начали изображаться также сказания о чудесах, клейма – «история» чудотворного образа, размещенная по периметру иконы.

О чем молиться Феодоровской Богоматери

Феодоровская Пресвятая Богородица является чудотворной иконой, даже ее списки обладают большой силой. На протяжении многих веков она была защитницей Руси, помогала при сражениях и оберегала царский род. Однако во все времена она считалась, прежде всего, покровительницей семейной жизни. Недаром на обороте изображена заступница молодоженов Параскева.

Перед иконой молодые девушки молятся о счастье в браке, Феодоровская Божья Матерь помогает найти достойного спутника, сделать правильный выбор. Часто образ используется как венчальная икона – считается, что так Дева Мария поможет создать крепкую семью. Эта традиция восходит еще к XIII веку, когда иконой благословлялась пара Александра Невского и его невесты.

Прославилась сила святых ликов Богоматери и Младенца среди рожениц. Живший в XIX веке преподобный иеромонах Амвросий Оптинский советовал беременным женщинам молиться Феодоровской Божьей Матери об удачных легких родах и рождении здорового ребенка.

Есть множество свидетельств о том, что чудотворная икона помогает тем, кто просит у нее рождения первенца. Это один из образов Девы Марии, который прославился на Руси как избавляющий от бесплодия.

Чудотворная Феодоровская икона Божьей матери известна с XII века, когда она находилась в часовне близ старинного поволжского города Городца. Чудотворный образ являлся главной святыней обители до 1239 года – когда монголо-татарские захватчики разорили и сожгли Городец, а икона исчезла из города. Позднее икона была чудесным образом обретена вновь.
Намоленная древняя святыня помогает страждущим избавляться от недугов. Чудотворная Феодоровская икона Божьей матери с давних времен почитается православным народом как покровительствующая семейному благополучию, рождению и воспитанию детей, помогающая в трудных родах.

Феодоровская икона Божией Матери


Местонахождение - Богоявленско-Анастасьинский женский монастырь
Адрес: 156000, г. Кострома, ул. Богоявленская (Симановского), 26.
Проезд: автобусом №2 до остановки "Кафедральный собор" или троллейбусом №2 и 7 до остановки "улица Пятницкая".
Координаты: 57.772645,40.923079

Чудесное явление Феодоровской иконы Божьей матери в Костроме князю Василию Ярославичу, младшему брату святого Александра Невского, совершилось в конце 50-х – начале 60-х годов XIII столетия. Накануне явления, в день праздника Успения Пресвятой Богородицы, многие жители Костромы видели на улицах города воина с иконой Божьей матери на руках.

В воине костромичи узнали святого великомученика Феодора Стратилата – по его иконописному изображению в соборном храме Костромы. На следующий день, 16 августа, по старому стилю, князь Василий Ярославич во время охоты увидел эту икону на ветвях дерева вблизи речки Запрудни. Обретенная святыня была торжественно принесена крестным ходом в Кострому и поставлена в соборном храме во имя великомученика Феодора Стратилата, после чего и стала именоваться Феодоровской.

Эта чудотворная икона связывается в русской истории с избранием на царство Михаила Феодоровича Романова. Предстали они перед матерью юного Михаила, старицей Марфой, и просили ее отпустить сына на царство. После первого отказа матери, ссылавшейся на молодость Михаила, архиепископ Рязанский взял в руки Феодоровскую икону Божьей матери и обратился к Марфе и Михаилу со следующими словами: “Для чего же иконы Пресвятой Владычицы шествовали с нами в далекий путь? Если нас не слушаетесь, то ради Богоматери склонитесь на милость и не прогневайте Господа Бога”.

Против таких слов старица Марфа не смогла устоять: она упала перед Феодоровской иконой на колени и сказала: “Да будет воля Твоя, Владычице! В Твои руки предаю сына моего. Наставь его на путь истинный, на благо себе и отечеству!” Так перед этой иконой был избран первый царь из дома Романовых. Со второй половины XVIII столетия многие члены царской семьи, в том числе все российские императоры, начиная с Николая I, считали своим долгом посетить Кострому – «колыбель дома Романовых» – и поклониться чудотворной Феодоровской иконе Божьей матери.

Феодоровская икона Божьей матери никогда не покидала церковных стен, перед ней никогда не прекращалась молитва. В годы гонений на Церковь она, после закрытия и разрушения кафедрального Успенского собора, хранилась сначала в храме свт. Иоанна Златоуста, а затем в соборе Воскресения Христова на Дебре. В 1991 г. святыня была перенесена в возвращенный Церкви Богоявленско-Анастасиин собор.

Молитвы Чудотворной Феодоровской иконе Божьей матери

О Пресвятая Владычице Богородице и Приснодево Марие, единая надеждо нам грешным! К Тебе прибегаем и Тебе молим, яко велие имаши дерзновение пред рождшимся от Тебе по плоти Господем Богом и Спасителем нашим Иисусом Христом. Не презри слез наших, не возгнушаяся воздыханий наших, не отрини скорби нашея, не посрами упования нашего на Тя, но матерними молении Твоими умоли Господа Бога, да сподобит нас, грешных и недостойных, свободитися от грехов и страстей душевных и телесных, умрети миру и житии Ему единому по вся дни живота нашего. О Пресвятая Владычице Богородице, путешествующим спутешествуй и ограждай и охраняй оныя, избави плененных от пленения, свободи страждущих от бед, утеши сущих в печали, скорбех и напастех, облегчи нищету и всяко злострадание телесное и даруй всем вся потребная к животу, благочестию и жизни временней. Спаси, Владычице, вся страны и грады и сию страну и сей град, имже сия чудотворная и святая икона Твоя дадеся во утешение и ограждение, избави я от глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных, междоусобныя брани, и отврати всякий гнев, на ны праведно движимый. Даруй нам время на покаяние и обращение, избави нас от внезапныя смерти, и во время исхода нашего предстани нам явльшися, Дево Богородице, и избави нас от воздушных мытарств, князей века сего, сподоби на Страшнем Судищи Христовем стати одесную, и соделай нас наследники вечных благ, да славим во веки великолепое имя Сына Твоего и Бога нашего со Безначальным Его Отцем и Святым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

О Премилосердая Госпоже Царице Богородице, приими смиренное моление наше, и не отрини нас, Заступление и Прибежище наше, и не возгнушайся нас недостойных, но яко Милосердая, не престани молящи, Егоже родила еси, да дарует нам прощение многих согрешений наших, да спасет нас имиже весть судьбами. Помилуй нас, Владычице, помилуй нас, несть бо нам спасения от дел. Темже верно вопием Ти: помилуй рабы Твоя, и неплодное сердце наше покажи плодоносно благих дел. Призри на нас недостойных. Ты бо упование и покров наш, жизнь и свет сердцу нашему. Яко Невечерний Свет от чрева Твоего воздвигшая, озари душу нашу, Чистая, и отжени всяку мглу сердца нашего. Даруй нам умиление, покаяние и сокрушение сердечное. Сподоби нас по вся дни живота нашего творити волю Сына Твоего и Бога нашего и во всем благоугождати Ему единому. О Богомати, не престани молящи Рождшагося от Тебе за вся притекающия с верою к сему чудотворному образу Твоему и подавай им скорую помощь и утешение в скорбех, и напастех, и злостраданиих, избави их от клеветы и злобы человеческия, от враг видимых и невидимых, и всякия нужды и печали. Спаси отечество наше, град сей и вся грады и страны от всяких бед и нужд, и сотвори милостива нам бытии Бога нашего, отврати всякий гнев Его, на ны движимый, и избави ны от належащаго и праведнаго Его прещения. О Боголюбивая Владычице, Ангелов украшение, мучеников славо и всех святых радосте, с ними моли Господа, да сподобит нас в покаянии скончати живота нашего течение. В смерти же час, Пресвятая Дево, избави нас от власти бесовския и осуждения, и ответа, и страшнаго испытания, и мытарств горьких, и огня вечнаго, да, сподобльшеся славнаго Царствия Божия, величаем Тя и славим воплощшегося от Тебе Христа Бога нашего, Емуже слава со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

К кому воззову, Владычице, к кому прибегну в печали моей, к кому принесу слезы и воздыхания моя, аще не к Тебе, Царице небесе и земли. Кто исторгнет мя из тины грехов и беззаконий, аще не Ты, о Мати Живота, Заступнице и Прибежище рода человеческаго. Услыши стенание мое, утеши мя и помилуй в горести моей, защити в бедах и напастей, избави от озлоблении и скорбей и всяких недугов и болезней, от враг видимых и невидимых, умири вражду стужающих мне, да избавлен буду от клеветы и злобы человеческия; такожде от своея ми плоти гнусных обычаев свободи мя. Укрый мя под сению милости Твоея, да обрящу покой и радость и от грехов очищение. Твоему матернему заступлению себе вручаю: буди мне Мати и надежда, покров, и помощь, и заступление, радость, и утешение, и скорая во всем Помощница. О чудная Владычице! Всяк притекаяй к Тебе без Твоея всесильные помощи не отходит: сего ради и аз недостойный к Тебе прибегаю, да избавлен буду от внезапныя и лютыя смерти, скрежета зубнаго и вечнаго мучения. Небесное же Царствие получити сподоблюся и Тебе во умилении сердца реку: радуйся, Мати Божия, Предстательнице и Заступнице наша усердная, во веки веков. Аминь.